Honderden mensen die jaarlijks de 4 mei de herdenking bijwonen bij het monument in het Koogerpark maken deze plechtigheid steeds weer indrukwekkend. Ook dit jaar wachtte een grote menigte – luisterend naar muziek door het Zaandijks Fanfare Corps - de stoet mensen op die eerder aanwezig waren bij de herdenking aan de Leeghwaterstraat in Zaandijk. Na het blazen van de taptoe om acht uur was het twee minuten doodstil in het park, op de zang van de vele vogels na. Vervolgens zongen de leden van het koor Daniël de Lange enkele liederen en hield wethouder Harry van der laan een toespraak. Leerlingen van basisschool de Piramide maakten veel indruk met hun zelf geschreven gedichten alvorens werd overgegaan tot de bloemlegging. Namens het Hoekmanfonds legde ondergetekende samen met Pleunie Florijn, voorzitter van RC De Zaan – Zaandijk een prachtig bloemstuk in de kleuren rood, wit en blauw.
Ed Pielkenrood
RC De Zaan-Zaandijk

