Herdenking te Assendelft op 4 mei 2026
De kerkklok van St. Odulphuskerk slaat haar zeven slagen ten teken dat de trompettist daarna ‘The Last Post’ kan inzetten. Langzaam zet de stoet zich in beweging. Vertegenwoordigers van diverse organisaties leggen bloemen neer bij het verzetsmonument naast de St. Odulphuskerk. Zo ook het Hoekmanfonds, mede namens de Vrienden Verzet 1940 - 1945. Klanken van het Saens Harmonieorkest vullen de kerk, waarna wethouder Natasja Groothuismink het woord krijgt. Als uitgangspunt neemt zij het thema van het Nationale 4-5 mei comité: ‘de geschiedenis leren begrijpen’. Zij staat stil bij het verzetswerk binnen de Stijkelgroep van Hendrik en Louise Ero, tevens eigenaren van uitgaansgelegenheid ‘De Waakzaamheid’ te Koog aan de Zaan. ‘De geschiedenis leren begrijpen’; waarom gaven zij hun leven? En vrijheid is vandaag de dag niet zo vanzelfsprekend!
Het Koor aan de Zaan brengt enkele liederen ten gehore, waaronder het zeer toepasselijk Dona Nobis Pacem. Leerlingen van basisschool Wij-land spreken over hoop, vrijheid en moed houden op niet nog een wereldoorlog.
Tot slot stelt Annette Brinkman, voorzitster van het 4-5 mei comité Zaanstad ons de vraag: ‘wat zou jij hebben gedaan?’; Lijdzaam toekijken? Langzaam wegglijden in het systeem van medeplichtigheid of toch ……? En wat doen we op dit moment tegen onrechtvaardigheid, nu het nog niet gevaarlijk is? Iets om over na te denken in de daaropvolgende 2 minuten stilte. De bijeenkomst wordt afgesloten met het gezamenlijk zingen van het Wilhelmus, het eerste en zesde couplet.
Klaas de Boer
RC Zaanstad

